Klubb-VM med stjerner fra Real Madrid, Manchester City, Chelsea, Bayern München og flere vil påvirke USAs fotballlandskap
Det var forvirret forvirring da FIFA-president Gianni Infantino gikk inn på scenen på Global Citizen Music Festival i Central Park i slutten av september. Tross alt ventet 60 000 mennesker i et felt på å se Post Malone. Hva gjorde denne forretningstilpassede globale fotballsjefen på et musikkarrangement som var dedikert til bevissthet om klimaendringer?
Infantinos opptreden var kort, og han brukte nøyaktig 84 sekunder av det – sammen med en tilsynelatende forvirret DJ Khaled – på å annonsere arenaene for klubb-VM 2025 – 11 byer, 12 stadioner, 32 lag, en måned med fotball, alt i USA .
Det var et merkelig sted å avsløre denne tingen, blant et felt fullt av fulle festdeltakere i New York City. Men kanskje det er poenget.
De som allerede vet om fotball, og dens innvirkning og nidkjære følger rundt om i verden, kommer til å få all denne informasjonen organisk. En del av strategien til dette klubb-VM, og landet som arrangerer det, handler om å spre bevissthet. Amerika er den neste grensen, det umettede fotballmarkedet, i relative termer.
Og det er det bredere poenget. Klubb-VM har, og vil fortsatt ha, sine kritikere i enkelte kretser. Men i fotballens globale landskap, med interessen for veksten av spillet – og ikke ta feil, de økonomiske mulighetene som følger med det – i forkant, er det den typen begivenhet amerikanerne absolutt bør bry seg om.