Klubben håper å ta del i den voksende fotballkulturen i byen med nesten 20 000 innbyggere
Napoli, Florida trengte noe. Byen med 20 000 innbyggere, kjent for sine vidstrakte strender og glitrende sand, har en voksende kontingent av fotballfans. Og noen trengte å gi dem noe å strømme til. Likevel kan det være en kostbar innsats for innbyggerne å se en fotballkamp live.
Tampa, hvor USLs Rowdies spiller, er to timer nord og MLSs Inter Miami er to og en halv time vest. Sett sammen kjøreturen, maten, billettene, bensinen, og det er et minimumskrav på tre sifre – alt for å se et lag som egentlig ikke har røtter i området til Napoli.
Det er hovedproblemet som Roberto Moreno, klubbpresident og medgründer av det snart oppstartede Naples FC prøver å løse. For 18 måneder siden ble Moreno overlevert et stadion og et blankt lerret. Det var ikke et merke, navn eller fargevalg. Han fikk faktisk en klubb som ikke fantes, og lisensen til å bygge den.
Men tilnærmingen hans var langt unna bedriftstransplantasjonene og utvidelsesfranchisene som har kommet til å definere noen klubber i verdensfotballen. Med catering til en liten by, som manglet et profesjonelt idrettslag, nådde Moreno og hans medinvestorer ut i samfunnet for å kuratere – ikke opprette – en lokal fotballklubb.